Jeg har i en tidligere post mer enn antydet at LDS (aka mormonerkirken) ville snike seg veldig stille forbi gårsdagens 150-årsdag for Mountain Meadows-massakren. Når alt kommer til alt har de så langt gjort hva de har kunnet for å benekte sin deltagelse. Jeg må ta mine ord tilbake: I går gikk LDS til det skritt å utstede en unnskyldning for massakren og å beklage til paiute-indianerne, som de har pleid å gi skylden.
Dronten siterer freidig fra Desert Morning News (Hva? Leser dere den ikke daglig?):
"CEDAR CITY — The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints issued a long-awaited apology today for the massacre of an immigrant wagon train by local church members 150 years ago in southwestern Utah.
Elder Henry B. Eyring of the Quorum of the Twelve read the church's statement on assignment from the church's governing First Presidency during a memorial ceremony at the grave site of some of the massacre victims at Mountain Meadows, about 35 miles northwest of St. George. The statement also places blame for the Sept. 11, 1857, massacre on the local church leaders at the time and church members who followed their orders to murder some 120 unarmed men, women and children.
"We express profound regret for the massacre carried out in this valley 150 years ago today, and for the undue and untold suffering experienced by the victims then and by their relatives to the present time," Elder Eyring said.
"A separate expression of regret is owed the Paiute people who have unjustly borne for too long the principal blame for what occurred during the massacre," he said. "Although the extent of their involvement is disputed, it is believed they would not have participated without the direction and stimulus provided by local church leaders and members."
Dette er forsåvidt greit og langt bedre enn noen hadde forventet fra LDS. Men så bringes historieforskningen på banen. Og da går det galt.
Elder Eyring said that research by church historians, who are writing a book about the massacre that is to be published next year, found that church President Brigham Young's message "conveying the will and intent ... not to interfere with the immigrants arrived too late."
The research also found that the "responsibility for the massacre lies with the local leaders of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints in the regions near Mountain Meadows who also held civic and military positions and with members of the church acting under their direction."
LDS problem er at de i 150 år har nektet hardnakket for sin deltagelse i massakren og kun skyldt på lokale elementer, som John D. Lee, som ble henrettet ved skyting for sin innsats. Metodene kirken har brukt for å tåkelegge sitt ansvar, har vært av en art som ganske enkelt gjør at "church historians" ikke fremstår som særlig tillitvekkende. Det er selvsagt mulig de har rett, men strengt tatt sier de ikke annet enn LDS har sagt hele tiden: At kirken som sådan ikke hadde noe ansvar og at i den grad mormonere deltok, så var det lokale elementer helt utenfor kirkens kontroll.
At voldelige mennesker i en voldelig tid begår voldelige handlinger er ingen nyhet. (Selv om det i dette tilfellet dreier seg om et særlig alvorlig og avskylig overgrep.) Og LDS ble utvilsomt behandlet meget lite pent av datidens myndigheter. Det er historie og tilhører historieforskningen. Det er LDS' fornektelse av historien og deres aktive motarbeidelse av forskningen som er den alvorligste anklagen i denne sammenheng. Det er den som hefter ved kirken i dag, ikke hva dens forgjengere eventuelt gjorde for 150 år siden. Og det er den som gjør dem til lillebrødrene til Holocaust-fornekterne og til tyrkernes skammelige benektelse av folkemordet på Armenerne.
Og dermed fremstår denne unnskyldningen som lite annet enn taktiske disponeringer for å kvitte seg med et selvpåført stigma og hjelpe Mitt Romney til Det hvite hus. Det eneste LDS kan gjøre for å renvaske seg, ikke for ansvaret for massakren, men for anklagen om konsekvent å motarbeide forskning som har kunnet implisere dem, er å slippe til uavhengige forskere, gi dem alle nødvendige midler og love aldri mer å underslå beviser og for eksempel mure dem inne i monumenter.
France’s New Dictionary.
for 7 timer siden
3 kommentarer:
Pirk: John D. Lee ble ikke hengt, men skutt (skjønt ikke bare pirk, for henrettelsesmåten har trosmessig betydning).
Det gjorde han selvsagt. Her gikk det rett og slett for fort. Det er herved rettet.
Det er nok derfor LDS ikke har trukket frem at han egentlig var offeret i kommaklassikeren "heng ham ikke vent til jeg kommer".
Legg inn en kommentar